Concentreren kun je leren; 10 praktische tips

Concentreren kun je leren, 10 praktische tips

concentrerenConcentratieproblemen komen we tegenwoordig steeds meer tegen. Helaas zijn hier maar weinig goede oplossingen voor. Onze maatschappij is steeds meer geneigd om hier een etiket te plakken en het met medicijnen op te lossen.

Jammer, want als je als kind en /of volwassene weer in je kracht staat, kun je alles wat het wilt met aandacht. Onder een concentratieprobleem zit namelijk vaak een ander probleem zoals bijvoorbeeld hooggevoeligheid, faalangst, een motivatieprobleem, een leerprobleem of een systemisch probleem.

In mijn praktijk behandel ik kinderen en volwassenen met deze problemen. En met deze tips kun je zelf direct lekker praktisch aan de slag.
1. Voordat je je wilt concentreren is het goed om actief te bewegen. Het is wetenschappelijk bewezen dat er na twintig minuten actieve beweging meer hersenactiviteit is. Hierdoor kun je je aandacht gemakkelijker op je werk houden.
2. Wanneer je je beide voeten plat op de grond zet en je handen op je knieën gaat je aandacht naar beneden. Hierdoor wordt je hoofd rustiger en dat is een prettige uitgangspositie om je te kunnen concentreren.
3. Je kunt na elk half uur leren beter pauzeren door even flink te bewegen. Hierna kun je je weer beter concentreren.
4. Wanneer je afgeleid wordt door de drukte om je heen, kun je een kristallen muur om je heen bedenken. Kristal is hard en stevig; je kunt er doorheen kijken maar er kan niets doorheen.
5. Wanneer je afgeleid wordt door de drukte in jezelf, kun je ervoor kiezen om de baas te zijn over je eigen gedachten. Wanneer je kiest voor een prettige helpende gedachten, wordt concentreren vanzelf gemakkelijker.
6. Wanneer je bewegingen/gebaren maakt tijdens het leren, kun je leerstof beter toepassen en onthouden. Doordat je gebaren maakt, wordt je werkgeheugen minder belast, waardoor je je gemakkelijker kunt concentreren.
7. Je linker hersenhelft bestuurt alles in de rechterkant van je lichaam. De rechter hersenhelft bestuurt de linkerkant van je lichaam. Wanneer je veel oefeningen doet met beide kanten van je lichaam, kun je beter concentreren. Probeer het maar eens met de andere hand. Bijvoorbeeld je tanden poetsen, de deur open maken, de knoop van de broek dicht doen enzovoorts.
8. Doe ook deze oefening eens tussendoor. Ga ontspannen op een stoel zitten. Zet je voeten stevig op de grond. Sluit je ogen. Leg je handen losjes op je onderbuik. Ga met je aandacht naar je ademhaling. Waar in je lichaam kun je die voelen? Adem dat vijf keer heel diep in en met lange zuchten weer uit. Bedenk dat bij elke ademhaling je hoofd steeds leger stroomt. Met een leeg hoofd kun je je beter concentreren.
9. Wanneer je tussendoor afgeleid wordt, kun je een liggende acht op papier tekenen. Die volg met je ogen terwijl je je hoofd stil houdt. Deze oefening legt nieuwe zenuwbanen aan tussen de beide hersenhelften, zodat ze weer beter samenwerken. Hierdoor kun je jezelf weer beter concentreren.
10. Water drinken helpt om je te kunnen blijven concentreren. Ons lichaam bestaat voor 70% uit water. Water geleidt de elektrische impulsen van het zenuwstelsel; nodig voor efficiënt leren. Water hoeft niet verteerd te worden en geeft dus directe energie en is daardoor niet te vervangen door een andere drank. Verder hebben alle hormonen water nodig om hun werk goed te kunnen doen. Hormonen hebben alles te maken met spanning wegnemen en dat heeft weer te maken met concentratie en leerprestaties. Drink in pauzes (5x per dag) een glas water en in spannende tijden twee keer zoveel.

Probeer deze tips uit en deel mijn blog, zo help je er ook weer anderen mee.

Zoek je een goede training voor je kind of jongeren met concentratie- en/ of leerproblemen? Kijk dan eens naar één van deze trainingen: Krachtig Aandachtig, Ik leer leren.